Sök:

Sökresultat:

2014 Uppsatser om Avhopp frćn gymnasiet - Sida 1 av 135

Orsaker till de unga yrkesarbetarnas avhopp. Traditonernas konflikt

I detta arbete har utgÄngspunkten varit funderingarna kring anledningar till elevernas avhopp frÄn utbildningen samt kring yrkeslÀrarnas roll för dessa avhopp..

Frivilliga VD-avhopp En signal pÄ förÀndring i aktiekurs?

Vi menar att undersöka om vid meddelande att VD avgÄr enligt vÄr definition frivilligt, se pÄverkan pÄ aktiekursen i det berörda företaget bÄde pÄ lÄng och kort sikt. Om utfallet blir att underavkastning sker i en vÀsentlig del av hÀndelserna, skulle det ge stöd Ät att frivilliga VD-avhopp i de flesta fall vittnar om fallande lönsamhet. Vi genomför en eventstudie dÀr vi analyserar ett visst antal frivilliga VD-avhopp inom tvÄ stycken hÀndelsefönster. DÀr efter ser vi om vi hittar nÄgon avvikande avkastning pÄ grund av dessa frivilliga VD-avhopp..

Avhopp i nÀtbaserade högskolekurser : betydelsefulla faktorer ur studenters och lÀrares perspektiv

Syftet med uppsatsen var att ur ett pedagogiskt perspektiv utveckla mer kunskap kring vad som kan föranleda avhopp i nÀtbaserad utbildning och hur relationen till utbildningskontexten ser ut. Det empiriska materialet utgörs bÄde av intervjuer med lÀrare och studenter. BÄde studenter och lÀrare kom frÄn nÀtbaserade kurser i tre olika Àmnen. Dessutom genomfördes en observation av de lÀrplattformar som anvÀndes i kurserna med avseende pÄ den kommunikation som hade Àgt rum. Studenterna som intervjuades var dels sÄdana som funderat pÄ avhopp men ocksÄ de som hoppat av.

Hur ser medborgarna pÄ den lokala planeringen? : ? en granskning av detaljplaner i VÀxjö kommun

Syftet med uppsatsen var att ur ett pedagogiskt perspektiv utveckla mer kunskap kring vad som kan föranleda avhopp i nÀtbaserad utbildning och hur relationen till utbildningskontexten ser ut. Det empiriska materialet utgörs bÄde av intervjuer med lÀrare och studenter. BÄde studenter och lÀrare kom frÄn nÀtbaserade kurser i tre olika Àmnen. Dessutom genomfördes en observation av de lÀrplattformar som anvÀndes i kurserna med avseende pÄ den kommunikation som hade Àgt rum. Studenterna som intervjuades var dels sÄdana som funderat pÄ avhopp men ocksÄ de som hoppat av.

Avhopp i nÀtbaserade högskolekurser - betydelsefulla faktorer ur studenters och lÀrares perspektiv

Syftet med uppsatsen var att ur ett pedagogiskt perspektiv utveckla mer kunskap kring vad som kan föranleda avhopp i nÀtbaserad utbildning och hur relationen till utbildningskontexten ser ut. Det empiriska materialet utgörs bÄde av intervjuer med lÀrare och studenter. BÄde studenter och lÀrare kom frÄn nÀtbaserade kurser i tre olika Àmnen. Dessutom genomfördes en observation av de lÀrplattformar som anvÀndes i kurserna med avseende pÄ den kommunikation som hade Àgt rum. Studenterna som intervjuades var dels sÄdana som funderat pÄ avhopp men ocksÄ de som hoppat av.

??men jag typ pallade inte med en massa ungar?? : Fem livsberÀttelser kring avhopp frÄn gymnasieskolan

Syftet med denna studie Àr att genom fem livsberÀttelser tolka och förstÄ problematiken kring studieavbrott pÄ fordonsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet. Dessa gymnasieutbildningar Àr överrepresenterade i den statistik som visar avhopp i den undersökta kommunen. Rektorer och studievÀgledare för dessa program har intervjuats för att presentera en bakgrund kring problematiken. Som undersökningsverktyg anvÀnds sÄ kallad narrativ metod, vilket innebÀr att informanterna, fem ungdomar som hoppat av sina gymnasieutbildningar vid nÄgon tidpunkt, fritt och med sÄ liten styrning som möjligt fÄr berÀtta om sina livsöden. Resultatet som analyserats utifrÄn tidigare forskning visar att det finns mÄnga olika anledningar och att det inte alltid Àr negativt att hoppa av sin utbildning.

PÄ distans II: en undersökning av nÀtbaserad distansutbildning

Behovet av utbildning vÀxer för det vi sammantaget kallar ?informationssamhÀllet? och dess nya ekonomiska strukturer. För att klara av en vÀntad massutbildning, dÀr allt fler skall utbildas inom oförÀndrade eller krympande ekonomiska ramar, har distansutbildningens olika former lyfts fram som en möjlighet. Genom en ökad satsning pÄ distansutbildning sÄ kommer ocksÄ de problem som finns inom omrÄdet att aktualiseras och ges ökade resurser för att hanteras pÄ ett adekvat sÀtt. Avsikten med denna uppsats Àr att studera problemet som finns med avhopp frÄn distanskurser.

?Skolmisslyckanden? pÄ gymnasiet. Hur kan skolan och specialpedagogen arbeta för att fler elever ska klara gymnasieskolan ?

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vad elever och lÀrare pÄ gymnasieskolans teoretiska program menar vara orsaken till ?skolmisslyckanden? i gymnasiet och hur man kan arbeta pedagogiskt och specialpedagogiskt för att minska antalet ?skolmisslyckanden?. Undersökningen har gjorts med en kvalitativ metod, dÀr 28 elever i Ärskurs ett och tre pÄ ett teoretiskt program i gymnasiet, samt fyra av deras lÀrare har intervjuats. Intervjuerna har bearbetats med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys. De teoretiska utgÄngspunkterna för arbetet Àr Antonovskys salutogena perspektiv, Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori samt Dilemmaperspektivet. Resultatet av undersökningen visar att den huvudsakliga orsaken för ?skolmisslyckanden? enligt eleverna och lÀrarna i undersökningen Àr brist pÄ motivation hos eleverna.

"Ingen kom till min begravning" : En kvalitativ studie av identitet vid lÀmnande av sociala medier

Sociala medier och anvÀndningen av dessa a?r enormt utbredd, mÄnga Àr anvÀndare av de olika sociala nÀtverk som finns att tillgÄ. Men vad hÀnder med individen nÀr man vÀljer att la?mna sociala medier och den interaktion som de erbjuder? Denna C-uppsats syftar till att undersöka individens arbete med det egna jaget, i samband med ett avhopp ifrÄn sociala medier. Det reflexiva projektet som jaget utgör omförhandlas stÀndigt och undersökningen söker förstÄelse kring hur detta projekt tar sig form nÀr en individ aktivt vÀljer att lÀmna de sociala mediernas vÀrld.

Orsaker till studieavbrott pÄ gymnasieskolan

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka orsaker det finns för ungdomar som avsluter sina studier pÄ gymnasiet och hur studie- och yrkesvÀgledare följer upp ungdomarna efter avbrottet. Följande frÄgestÀllningar har formulerats: Vilka Àr de faktorer som gör att ungdomar avbryter sin gymnasieutbildning? Hur ser processen ut frÄn att ungdomarna bestÀmmer sig för att hoppa av och till att den gör det? Hur arbetar studie- och yrkesvÀgledare med uppföljning av ungdomar efter avhopp frÄn gymnasiet? Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod och genomfört fyra intervjuer med studie- och yrkesvÀgledare. Tidigare forskning finns kring orsaker till studieavbrott, hur man ska motverka avbrott, vilka konsekvenser avbrotten har och hur studie- och yrkesvÀgledare arbetar med det. För att analysera det empiriska materialet har teorierna Careership, Social Cognitive Career Theory (SCCT) och Gottfredsons teori. Resultatet som vi fick fram var att det fanns olika orsaker till studieavbrott, de vanligaste var felval, pÄverkan av omgivning och mobbning. Ungdomarna befinner sig i en svÄr situation under valet och behöver stöd frÄn omgivningen.

Avhoppare och slutförare - En undersökning kring distansstudenters upplevelse av kommunikation och anledningar till avhopp/slutförande

Titel: Avhoppare och slutförare - En undersökning kring distansstudenters upplevelse av kommunikation och anledningar till avhopp/slutförandeFörfattare: Martin BirgersonUppdragsgivare: JMG, Göteborgs universitetKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitetTermin: VĂ„rterminen 2011Handledare: Jenny WiikSidantal: 35 sidor (11404 ord), inklusive bilagorSyfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka hur kommunikationen mellan institutionen och studenterna pĂ„verkar genomströmningen pĂ„ distanskursen Massmediekunskap (7,5 hp) och vilka anledningar till avhopp som kan vara pĂ„verkbara genom kommunikation.Metod: Kvantitativ enkĂ€tundersökningMaterial: EnkĂ€tundersökning, kursregisterutdrag och kursmaterial.Huvudresultat: Det visade sig att slutförarna anser sig ha haft en tĂ€tare kontakt med institutionen, att de fĂ„tt regelbunden feedback och Ă€r mer nöjda med kommunikationen Ă€n avhopparna. Ännu mer kontakt med institutionen och Ă€n mer nöjda med kommunikation Ă€r studenterna frĂ„n HT 2010. Detta har dock inte haft nĂ„gon positiv inverkan pĂ„ kursens genomströmning, vilket enligt tidigare forskningen kan ses som mĂ€rkligt. I jĂ€mförelse mellan enbart de bĂ„da höstterminerna har genomströmningen dock ökat HT 2010. I undersökningens sista frĂ„gestĂ€llning var den mest intressanta skillnaden mellan HT 2010 och övriga terminer att andelen avhoppare som angett kursupplĂ€gg och kursinnehĂ„ll som anledning till sina avhopp kraftigt ökat HT 2010, medan andelen som angett brist pĂ„ motivation som anledning minskat..

Ledares syn pÄ avhopp inom ungdomsishockey : En kvalitativ studie bland ledare i Norrbotten om vilka faktorer som pÄverkar avhopp

Dropout among youth players is a problem in Swedish icehockey. Leaders in youth hockey teams work closely with players on an almost everyday basis during season and have a big influence on players and their activities. This study aims to identify possible reasons for dropouts by interviewing coaches and leaders in icehockey clubs. A total of eight coaches and leaders in different ice hockey clubs were interviewed. Results show that the coaches highlight three reasons for early dropout; focus on competition, results and too much training in younger ages..

Varför hoppar vissa studenter av sin högskoleutbildning? - en studie om orsaker till avhopp frÄn studie- och yrkesvÀgledarprogrammet pÄ Malmö högskola.

I vÄrt examensarbete fördjupar vi oss i orsakerna till studieavhopp frÄn studie- och yrkesvÀgledarprogrammet vid Malmö högskola. Vidare tittar vi pÄ studenternas upplevelse av misslyckande och personlig utveckling i samband med studieavhoppet bÄde retrospektivt och idag. Idén till detta arbete vÀcktes dÄ mÄnga av vÄra studiekamrater successivt hoppade av utbildningen. Eftersom orsaker till studieavhopp pÄ högskolan Àr ett outforskat Àmne i Sverige bestÀmde vi oss för att forska vidare inom omrÄdet. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex personer som valde att inte fullfölja sina studier. VÄrt underlag till intervjuerna baserades pÄ 23 enkÀtsvar frÄn tre Ärskullar.

Hemsöborna eller Ondskan - om svensk skönlitteratur isvenskundervisningen pÄ gymnasiet

Studiens syfte Àr att undersöka vilken svensk skönlitteratur som anvÀnds i svenskundervisningen pÄ gymnasiet. Undersökningen belyser litteraturundervisning pÄ gymnasiet med koppling till ett litterÀrt svenskt kulturarv. Den empiriska undersökningen grundar sig pÄ en enkÀtundersökning med svensklÀrare pÄ gymnasiet och pÄ en jÀmförelse med sexton utvalda antologier för gymnasiet. I enkÀtundersökningen deltog lÀrare frÄn tio olika skolor i tre olika kommuner. Resultatet visar att det först och frÀmst Àr elevernas intressen som styr lÀrarnas val av skönlitteratur.

Ack VÀrmeland, du sköna : Före detta Jehovas vittnen berÀttar, om deras vÀg fram till avhopp, och livet efter

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka vad som leder till att man lÀmnar en verklighet, för att trÀda in i en annan. För att undersöka detta har fem före detta medlemmar av Jehovas vittnen intervjuats. För att belysa deras berÀttelser har flertalet teorier och tidigare forskning presenterats och anvÀnts i analysen. Anledningarna till att intervjupersonerna lÀmnat församlingen har varit ifrÄgasÀttanden som satts igÄng pÄ antingen intern- eller extern nivÄ. PÄ intern nivÄ rör det sig om vÀrderingar i församlingen som inte stÀmt överrens med individens egna, eller levnadssÀtt efter hÄrda krav inom församlingen.

1 NĂ€sta sida ->